malinharochnu

Direktlänk till inlägg 24 oktober 2011

Barriärrevet =)

Av Malin - 24 oktober 2011 12:43

Blogginläggen kommer nästan samtidigt eftersom vi ej haft möjlighet med uppkoppling. Körning upp till Airlie Beach gick bra och vi kom fram under lördagseftermiddagen. 


Vi begav oss direkt till ett researgentur för att hitta en båt för att se Barriärrevet. Där sprack en sak direkt, man fick nämligen inte ta med sig barn under 5 år på segelbåt med övernattning, jaha. I och för sig slapp vi lägga ut 14000 tusen kronor som resan skulle ha kostat. Trist men vad gör man? 


Vi fick i allafall möjlighet att uppleva Reef Festival som var under lördagseftermiddagen, många roliga utklädda människor att titta på samt att alla kastade godis och saker. Så pojkarna sprang runt och jagade godis som de fyllde alla fickor med.  


Vi hittade en barnvänlig katamaran som tog oss ut till Barriärrevet under gårdagen. Ute vid revet fanns en atoll med snorkelutrustning för alla, omklädningsrum, soldäck, undervatten observatorium m.m Det fanns en liten ubåt man kunde fara ut med längs revet med glasfönster så att barnen kunde titta på alla fiskar, barnen var i himmelriket och väldigt snälla. Jag började min dag ute vid revet med att dyka och det var härligt, massor med vackra fiskar i alla möjliga färger och revet var underbart att få uppleva. Vi tillbringade dagen snorklandes och fick chansen att se och upptäcka många nya fiskar.          


Jag ska inte glömma resan ut till revet och resan hem, eftersom barrirärevet låg 8 mil från fastlandet (jämför skellefteå till finland) och större delen mitt ute i havet. Kan jag lova att jag aldrig sett så många människor på en och samma plats kräkas så mycket. Innan avresan från fastlandet erbjuds åksjuketabletter för en billig peng, det var dock ingen som nappade förutom jag som alltid blir åksjuk. Jag klarade mig helt utan illamående, men alla kräktes, till höger och vänster, barn som vuxna. Personalen sprang fram och tillbaks med påsar, kalla handdukar och isbitar. Tillslut efter en lång dag övergick det till att jag och Micke inte kunde hålla oss för skratt, det såg riktigt komiskt ut. Till och med lilla Malte mådde illa ut revet men under hemresan gick det bättre.    


I dag måndag har vi legat vid den konstgjorda lagunen med sand runt här i Airlie Beach och barnen har badat och busat. Det är bra med dessa laguner eftersom de under många månader här har maneter ute i havet. I morgon funderar vi på en ny båtresa och sen bär det förmodligen av söderut igen.


Micke mår förträffligt i dag och vi andra mår bra. Pojkarna har varit lite bussiga och bråkiga till och från, men det är väl bara som det brukar=)


Kramar Malin

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 14 mars 2014 17:04

Ännu en dag i paradiset går mot sitt slut. Idag har vi hyrt en taxi för en hel dag och åkt runt ön. Vi började i en liten fiskeby, där pojkarna blev fascinerande över alla olika fiskar, de fick även smaka nyfångade räkor. Vi besökte även en stor budd...

Av Malin - 12 mars 2014 17:21

Dagarna går allt fortare. Vi är som sagt på paradisön Koh Kood. Avskilt och total avkoppling, eller kanske inte direkt när man har tre barn. Underbar sandstrand och härligt turkosfärgat vatten som pasar utmärkt för snorkling. Massor av fiskar som pas...

Av Malin - 8 mars 2014 04:49

Så har vi allesammans förutom kära maken provat fiskspa. Och som vi alla skrattade och tjöt av detta. Barnen ville aldrig kliva ur. Efteråt gick mina killar hem och jag samt mina föräldrar stannade kvar och tog en oljemassage. Pappa är mest fascinera...

Av Malin - 4 mars 2014 18:01

Hallå! Mycket har hänt sen sist och dagarna rusar fram. Men det viktigaste av allt min älskade Melle har kommit. Men först hann vi med besök i Hua Hin stad där det blev en del shopping och McDonalds till Maltes stora förtjusan.  Lördagen badades de...

Av Malin - 27 februari 2014 17:42

Hej på er! Ännu en dag i paradiset går mot sitt slut. I går afton var vi inne i Cha-am och besökte nattmarknaden. Extremt mycket thailändare och billig shopping. Vi mumsade på smarriga grillspett och nuddlar från olika stånd, provada lite thaländska...

Ovido - Quiz & Flashcards