malinharochnu

Inlägg publicerade under kategorin Australien

Av Malin - 15 november 2011 11:03

Snart lämnar vi detta underbara land, tror faktist aldrig att jag kommer att få mig hit igen, tyvärr. Vi har haft några underbara, händelserika veckor som vi kommer att bära med oss för alltid. De sista dagarna här i Sydney har verkligen varit underbara, som vi har njutit. Det har varit strålande sol och riktigt varmt och vi bor väldigt bra i vår stora tvåbäddsstuga.

Under lördagen körde vi som riktiga Sydneybor =) in till stan. Vi promenerade genom de största köpcentrumen och besökte en av mina favorit affärer GAP. Vi åt mina plättar med sylt i en park, innan vi besökte Naturhistoriska museumet här i Sydney. Utställningen med dinosarier, blev snabbt en favorit. Skelett, uppstoppade djur och olika bildmonitorer var också uppskattade. På kvällen besökte vi IKEA och mumsade på en tallrik köttbullar och köpte lite godis.

Under söndagen besökte vi Sydney Olympic Park, simmade i den olympiska bassängen, pojkarna höll sig i splashpoolen, forsen och rutschbanorna. Spanade in den f.d OS byn. Njöt på campingen och badade i poolen här under eftermiddagen. Malte har hittat sig en liten kompis Marlon som han lekt med varje dag, super söt kille från Perth.

Under måndagen åkte vi in till stan, gick inne i staden och såg Opera huset.   Vi tog även färjan över till Manly och dess berömda strand. Hittade en mindre vik där vi badade och byggde sandslott.

Besökte även Applestore för andra gången, Micke, ja även vi andra är lite sugna på en iPad2.

I dag har vi åkt Monorail som alla andra turister, vandrat längs det vackra området Darling Harbour. Hittade en stor lekpark med en splashpool där pojkarna snabbt byte om till kalsonger och började blöta ner sig. Besökte Powermuseum, liknande teknikens hus, men med mer stora maskiner och ånglok. Sen kunde inte Micke låta bli så nu är vi lyckliga ägare över en iPad2 som Melwin och Micke genast ville leka med.

Vi åker vidare till Thailand och Bangkok under torsdagen, vi har inte riktigt bestämt eller bokat något än. Det är ju lite andra förutsättningar nu när det är översvämmat i Bangkok. Men det brukar lösa sig.

Hoppas allt är bra där hemma, vi ses snart!!!

Av Malin - 11 november 2011 14:34

Tillslut löste det sig med boende i Sydney, eller nästan i allafall. Vi hittade under gårdagen en charmig camping, cirka 30 minuter från centrum med tunnelbanan.Väldigt nära stan alltså, fast samtidigt ligger den mitt i en nationalpark, vilket gör att man får den lugna sköna känslan. Dessutom ligger tunnelbanan  alldeles utanför campingen. Det var bara ett litet problem och det var att lördagsnatten var fullbokad och då menar jag inte endast här, utan typ överallt, tyvärr. Men vi löser det på vårt alldeles egna sätt, kan tänka mig att det är en del där hemma som inte gillar det men tur att de ej är här!

Gårdagen var enligt nyheterna den varmaste novemberdagen på 50 år. Så  vi förstod att termometern i bilen visade rätt när den visade 50 C i solen. Vi passade på att besöka Bondi och Cogee Beach, underbara stränder alldeles i närheten av centrum. Melwin och jag passade på att bada och därefter lekte pojkarna i timmar i sanden.

I går hade jag och Micke även bytt plats i bilen och körningen gick fin fint, inga omvägar alls. Jag är till och med stolt över min körning mitt i Sydney =). Vi har lagt till tre dagar på bilhyrningen så att allt löser sig.

I dag har det lite mindre hett, vi åkte tunnelbana (tvåvåningars) till Luna Park, ett litet tivoli alldeles vid vattnet. Det var nästan pinsamt när pojkarna steg på tunnelbanan, vilka miner och uttryck, barnen for upp och ner, visste inte vart de skulle sitta. Alla andra kollade lite konstigt på oss, men jag menar när man aldrig har åkt ett sådant coolt tåg måste man väl få visa det=).

Pojkarna åkte de mindre läskiga karusellerna och vi hade en rolig dag, tillbaks på campingen badade vi i poolen. Mumsade på grillspett och klyftpotatis till middag. Sen gick grabbarna i väg på nattvandring, eftersom vi bor i en nationalpark, är det väldigt djurrikt, positivt enligt barnen, mindre positivt för mig med alla dessa djur. Vi har bland annat "ringtone possums" och "bandicoots" som strövar runt vår stuga. Googla på om dem. Men de är rätt harmlösa, så länge man inte lämnar soppåsen ute på altanen.

Dagarna minskar för varje dag, längtar inte alls hem till alla måsten.

På återseende, kramar Malin

Av Malin - 9 november 2011 11:49

Redan onsdag kväll, bilen som varit vårt andra hem under några veckor, ska lämnas tillbaks i Sydney under fredagsmorgonen.

Under gårdagen skedde inte så mycket, vi tillbringade några timmar i bilwn, de flesta milen bestod av att kartläsaren mådde lite illa och var seg i navigationen. Vi shoppade lite julklappar åt min älskade pappa =). Samt letade badbyxor åt grabbarna. Jag som är en f.d simmare vill ju att mina älskade killar ska ha Speedo-badbyxor när de ska gå simskola i vår. Pojkarna var dock ej lika överförtjusta över att prova dessa, maken tyckte också att det var lite överdrivet. Så det blev inte mycket handlat. Men jag ska fortsätta övertala dem =).

Vi hittade en underbar strandremsa där vi stekte hamburgare och lekte och badade under några timmar. Det har verkligen varit underbart väder nu några dagar och det gör att allt blir så mycket vackrare och trevligare.

Vi hittade oss tillslut utanför Woolongong, 7 mil söder om Sydney. Bodde lyxigt i en tvårumsstuga med havsutsikt. Barnen sprang längs med stranden och badade i havet, byggde sandslott och var nöjda.

I dag har vi också kört några fler mil än vi borde eftersom kartläsaren även i dag navigerade den lätt sura chaffören några mil extra. Efter lunch hittade vi oss till det vackra området Blue Mountains, tänk Grand Canyon, fast i Australien. Vi besökte först en vacker utsiktsplats.

Sen hittade vi en medelsvår vandringsled där vi förundrades över den vackra regnskogen, vattenfall, djur och natur. Pojkarna var duktiga att gå, värre är väl det att gå mitt i leden!! Supervarmt, efter alla trappsteg ner och upp.

Väl på motellet mumsade vi som vanligt Tacos=), men vad gör det när pojkarna äter som hästar och beter sig riktigt bra.

I morgon väntar de cirka 6 mil vi har till Sydney och väl där måste vi hitta någonstans att bo. Dumma som vi är har vi inte bokat något och eftersom det varit lätt att hitta boende här nere så har vi inte tänkt på att boka i förväg. Men ju mer vi läser på internet destå svårare inser vi att det kommer att bli i morgon.  NI får hålla tummarna för oss!!

Ha det bra alla där hemma!!

Av Malin - 7 november 2011 12:26

Vi har haft en underbar helg med vackert väder och mycket badade. Lördagsförmiddagen började vi att besöka Killer Whale museum i en liten stad Eden. Eftersom det var strålande sol och blå himmel, hittade vi en vacker strandremsa med turkosblått vatten. Det var endast en annan familj där, så det var mycket härligt. Mumsade på en nyttig lunch på stranden bestående av chips och kakor=). Pojkarna byggde sandslott och samlade snäckor.

Vi hittade en underbar camping i Merimbula där det fanns två pooler, liten splashpool och två vattenrutschbanor. Pojkarna var i himmelriket. De åkte och åkte hela eftermiddagen. Vi mumsade i oss grillspett och sallad till middag.

Under söndagen var det fortsatt underbart väder vi besökte en Theme Park utanför Merimbula där det bland annat fanns en rodelbana, en mindre bergochdalbana, go -kart bilar, splashpool, minigolf, vattenrutschbanor varav en gick under marken

"The black hole". Melwin sprang hit och dit med ett stort leende på läpparna. Vi hade en kanondag tillsammans. Avslutade dagen med att bada på campingen.

I dag har vi åkt vidare norrut och vi närmar oss Sydney med stormsteg. Vi har shoppat lite och sett några vackra stränder. Denna kust är verkligen fin. Vi bor på en barnvänlig camping och har bara tagit det lugnt, hunnit titta lite på TV.

Ha det bra alla där hemma. Mindre än en månad kvar av vårt äventyr nu.

Av Malin - 4 november 2011 12:46

Vår resa fortsätter sakta norrut och värmen börjar så smått komma åter. Nu kan vi ha shorts igen =) Nu behöver man i allafall inte frysa.

Under tisdagen badade vi på ett fint bad med olika bassänger och en splash pool för barnen (inne). Körde därefter längs med kusten, förbi Melbourne ner till Phillip Island. Denna ö är mest känd för sin pingvinvandring. Vi tillbringade kvällen sittande på stranden i kylan, där vi fick se hundratals pingviner vandra över stranden och över ön, en fantastisk upplevelse. Man slutar dock aldrig förundras över människor som aldrig kan lyssna eller förstå vad dessa guider säger. Man fick inte ställa sig upp, eller skrika och dylikt för att pingvinerna inte skulle bli skrämda. Men en viss familj var uppe cirka tre gånger, guiden sa till dem ungefär 5 gånger innan han förde dem ut från området. Men gissa vem som kom tillbaks strax därefter och när de blev tillsagda igen, sa de, vi vill bara se pingvinerna. Ja med vem vill inte det??? De stod mitt framför oss, vi som för en gång skull satt snällt stilla på våra platser!!! Vuxna människor!

Onsdagen tillbringade vi på en chokladfabrik och ett lekland på ön, det regnade ganska så mycket ute. Eftermiddagen tillbringade vi i bilen och vi bodde fint på en camping i en stad som heter Sale. Där fanns det en jätte fin ny simbassäng (inne) som vi besökte på onsdagskvällen. Barnen var så nöjda och glada, de älskar verkligen att bada.

Under torsdags morgonen besökte vi en vacker strand Ninty mile beach.     Därefter blev det den berömda lekparken i Bairnsdale med det långa rutschbanan, gissa om grabbarna var nöjda? Åt lunch och njut av solen.

Under eftermiddagen besökte vi Eagle points utsiktspunkt, där vi såg ut över alla de stora sjöarna i området där vi är nu. På kvällen kom vi fram till den vackra staden Lakes Entrance, njut av kycklingfilé och champinjoner och Melwin utmande mig i en pingismatch.

I dag började vi dagen med att besöka Fairy Cave i Buchan. Pojkarna vandrade i dessa smala gångar och tittade förundrat på droppstenarna som bildats.   Åt lunch längs med en vacker strand i Matlo. Där blev jag attackerad av en jätte fågel när jag stod och delade en kycklingbit. Fågeln tog hela kycklingen och rev mig i fingret, undra vad jag nu ska få för sjukdomar???   Eftermiddagen vandrade vi i Brem Nationalpark, tittade på den vackra regnskogen och gick över hängbroar.       Nu  Nu har vi hittat till staden Mallacoota, bor på en camping och har just avslutat vårt fredagsmys. Tacos, film och massor med godis.

Ha en härlig fredag där hemma!!!

Kramar Malin

Stor nyhet, Melwin har tappat sin första tand!!! Gissa om han känner sig som en storkille=) Titta på översta bilden=)

Av Malin - 2 november 2011 07:36

Under lördagen när vi kom till Melbourne var det strålande sol. Vi tillbringade några timmar med shopping, vi besökte bland annat Queen Victoria Market. En riktigt stor marknad inne i Melbourne, passade på att shoppa lite billiga souvenirer. Sen besökte med Melbourne museum och Tutankamon utställning, riktigt fastinerande.

Vi besökte en vacker park där barnen lekte och sprang av sig, bodde i utkanten av Melbourne på ett hyfsat motell. Söndagen var vädret mycket sämre, riktigt kallt, första dagen vi hade på oss långbyxor och våra långärmade tröjor fick vi leta fram. Vi åkte till ett innebad där de hade en 75 meters bassäng, en liten "lekpool" och en rutschbana. Pojkarna var nöjda, badade och busade några timmar. På eftermiddagen hittade vi oss till en camping 7 mil söder om Melbourne, staden heter Geelong. Riktigt fint, vi åt grillat kött och sallad i vårt egna kök. Barnen hittade en fin lekpark och studsmatta, Melwin hittade snabbt ett gäng grabbar att leka med, men det är fortfarande jobbigt med språket.

I dag har vi kört längs med Great Ocean Road, vackra stränder och klippor. Med flera klippformationer ute i havet. Micke trodde att vi alla skulle få en underbar dag, men ack ack så fel han hade. Eftersom vägen visade sig vara en serpentin väg, och då menar jag i princip hela tiden. Inte så roligt för mig satt med mina åkesjukeband och hade tagit medicin, men trots detta var det bara att hålla i kräkpåsen i ett fast grepp hela tiden. Huva ligen vad illa jag mådde, även barnen reagerade när vägen var som värst. Vi stannade i allafall vid några vackra platser och på den sista lagade vi mat. Lagade mat var väl att ta i, vi stekte nuggets och kokade grönsaker. Nu har vi hittat ett fint motell och nu några timmars sömn innan morgondagens äventyr. Som för min del gärna får tillbringas utanför bilen=).

Fortsatt kallt i dag, vi fryser som hundar, undra hur det ska bli när vi kommer hem. Ser att ni där hemma, verkar ha det riktigt fint!!

Puss Malin

Av Malin - 29 oktober 2011 12:27

Under fredagen bodde vi på en camping 10 mil från Melbourne, åt tacos. Oj så Melwin åt, 5 stycken tacos =). I dag fick barnen plättar till frukost och de mumsade i sig och Malte tyckte det var som hemma, sen körde vi de sista milen in till Melbourne, Inte så många mil till att köra på denna resa,  i allafall inte så många mil om man jämför men det som vi redan kört. Skönt att vara framme här.

Kom fram under förmiddagen i dag och vi har hunnit njuta av staden.

Shoppat som bara den och hunnit med en del lekparker. Barnen har varit så nöjda och glada.

Jag hoppas att vi snart hittar ett motell/camping med internetuppkoppling, lite jobbigt att sitta på McDonalds och skriva inläggen.

På snart återseende

Puss!!!!

Av Malin - 29 oktober 2011 12:18

Tisdagen tillbringade vi ute till havs. Först snorklade vi vid ett jättefint ställe där det var hur mycket vackra fiskar som helst och koraller i många fina färger.  Under båtresan dit, såg vi delfiner och när vi kom dit fick vi se en stor havssköldpadda =). När jag sen snorklade ropade alla från båten och det visade sig att havssköldpaddan simmade alldeles bredvid mig. De hade en liten gummibåt som han som jobbade på båten åkte runt i och tittade så att det gick bra för alla. Den fick pojkarna åka runt i, Melle provade att snorkla en stund och fick se några vackra fiskar. Vi fortsatte sen till Whitehaven Beach den har blivit framröstad till världens mest vackra/orörda strand i världen. Den var verkligen magisk, vilken sand och klart vatten. Vi åt en god buffé på stranden, pojkarna provade Cricket och byggde sandslott.

När vi kom i land runt halv sex satte vi oss i bilen och påbörjade resan söderut, vi hade bara tänkt köra till grannstaden och bo där, men alla och jag menar alla motell och hotell var fulla, så vi körde vidare. Men i den delen av Australien är det cirka 20 mil mellan städerna. Så eftersom vi var rätt trötta efter dagen till havs stannade vi på en rastplats där det stod flera bilar och sovde i bilen. Pojkarna var nöjda i baksättet där de låg skavfötters och de tycker att vi skall sova i bilen i gen. Jag och Mikael kan väl inte direkt instämma.

Under gårdagen körde vi mest hela dagen, vi kör längre in i landet och det var upp mot 40 grader varmt. Men på grund av mycket vägarbete och många lastbilar med bred last, hinner man inte så mycket som man vill..

I dag fortsätter vi köra söderut,  vi är nu påväg till Melbourne där vi skall tillbringa några dagar. Vi läste i går att det var cirka 12 grader där jämfört med de dryga 30 grader vi har i dag. Så det blir väl att plocka fram byxorna!!!

Grabbarna är änglar i bilen och de tittar på DVD, leker och sover.

På återseende alla glada!

Kramar Malin

P.S Sorry att inläggen kommer lite sent!!!