malinharochnu

Av Malin - 9 november 2011 11:49

Redan onsdag kväll, bilen som varit vårt andra hem under några veckor, ska lämnas tillbaks i Sydney under fredagsmorgonen.

Under gårdagen skedde inte så mycket, vi tillbringade några timmar i bilwn, de flesta milen bestod av att kartläsaren mådde lite illa och var seg i navigationen. Vi shoppade lite julklappar åt min älskade pappa =). Samt letade badbyxor åt grabbarna. Jag som är en f.d simmare vill ju att mina älskade killar ska ha Speedo-badbyxor när de ska gå simskola i vår. Pojkarna var dock ej lika överförtjusta över att prova dessa, maken tyckte också att det var lite överdrivet. Så det blev inte mycket handlat. Men jag ska fortsätta övertala dem =).

Vi hittade en underbar strandremsa där vi stekte hamburgare och lekte och badade under några timmar. Det har verkligen varit underbart väder nu några dagar och det gör att allt blir så mycket vackrare och trevligare.

Vi hittade oss tillslut utanför Woolongong, 7 mil söder om Sydney. Bodde lyxigt i en tvårumsstuga med havsutsikt. Barnen sprang längs med stranden och badade i havet, byggde sandslott och var nöjda.

I dag har vi också kört några fler mil än vi borde eftersom kartläsaren även i dag navigerade den lätt sura chaffören några mil extra. Efter lunch hittade vi oss till det vackra området Blue Mountains, tänk Grand Canyon, fast i Australien. Vi besökte först en vacker utsiktsplats.

Sen hittade vi en medelsvår vandringsled där vi förundrades över den vackra regnskogen, vattenfall, djur och natur. Pojkarna var duktiga att gå, värre är väl det att gå mitt i leden!! Supervarmt, efter alla trappsteg ner och upp.

Väl på motellet mumsade vi som vanligt Tacos=), men vad gör det när pojkarna äter som hästar och beter sig riktigt bra.

I morgon väntar de cirka 6 mil vi har till Sydney och väl där måste vi hitta någonstans att bo. Dumma som vi är har vi inte bokat något och eftersom det varit lätt att hitta boende här nere så har vi inte tänkt på att boka i förväg. Men ju mer vi läser på internet destå svårare inser vi att det kommer att bli i morgon.  NI får hålla tummarna för oss!!

Ha det bra alla där hemma!!

Av Malin - 7 november 2011 12:26

Vi har haft en underbar helg med vackert väder och mycket badade. Lördagsförmiddagen började vi att besöka Killer Whale museum i en liten stad Eden. Eftersom det var strålande sol och blå himmel, hittade vi en vacker strandremsa med turkosblått vatten. Det var endast en annan familj där, så det var mycket härligt. Mumsade på en nyttig lunch på stranden bestående av chips och kakor=). Pojkarna byggde sandslott och samlade snäckor.

Vi hittade en underbar camping i Merimbula där det fanns två pooler, liten splashpool och två vattenrutschbanor. Pojkarna var i himmelriket. De åkte och åkte hela eftermiddagen. Vi mumsade i oss grillspett och sallad till middag.

Under söndagen var det fortsatt underbart väder vi besökte en Theme Park utanför Merimbula där det bland annat fanns en rodelbana, en mindre bergochdalbana, go -kart bilar, splashpool, minigolf, vattenrutschbanor varav en gick under marken

"The black hole". Melwin sprang hit och dit med ett stort leende på läpparna. Vi hade en kanondag tillsammans. Avslutade dagen med att bada på campingen.

I dag har vi åkt vidare norrut och vi närmar oss Sydney med stormsteg. Vi har shoppat lite och sett några vackra stränder. Denna kust är verkligen fin. Vi bor på en barnvänlig camping och har bara tagit det lugnt, hunnit titta lite på TV.

Ha det bra alla där hemma. Mindre än en månad kvar av vårt äventyr nu.

Av Malin - 4 november 2011 12:46

Vår resa fortsätter sakta norrut och värmen börjar så smått komma åter. Nu kan vi ha shorts igen =) Nu behöver man i allafall inte frysa.

Under tisdagen badade vi på ett fint bad med olika bassänger och en splash pool för barnen (inne). Körde därefter längs med kusten, förbi Melbourne ner till Phillip Island. Denna ö är mest känd för sin pingvinvandring. Vi tillbringade kvällen sittande på stranden i kylan, där vi fick se hundratals pingviner vandra över stranden och över ön, en fantastisk upplevelse. Man slutar dock aldrig förundras över människor som aldrig kan lyssna eller förstå vad dessa guider säger. Man fick inte ställa sig upp, eller skrika och dylikt för att pingvinerna inte skulle bli skrämda. Men en viss familj var uppe cirka tre gånger, guiden sa till dem ungefär 5 gånger innan han förde dem ut från området. Men gissa vem som kom tillbaks strax därefter och när de blev tillsagda igen, sa de, vi vill bara se pingvinerna. Ja med vem vill inte det??? De stod mitt framför oss, vi som för en gång skull satt snällt stilla på våra platser!!! Vuxna människor!

Onsdagen tillbringade vi på en chokladfabrik och ett lekland på ön, det regnade ganska så mycket ute. Eftermiddagen tillbringade vi i bilen och vi bodde fint på en camping i en stad som heter Sale. Där fanns det en jätte fin ny simbassäng (inne) som vi besökte på onsdagskvällen. Barnen var så nöjda och glada, de älskar verkligen att bada.

Under torsdags morgonen besökte vi en vacker strand Ninty mile beach.     Därefter blev det den berömda lekparken i Bairnsdale med det långa rutschbanan, gissa om grabbarna var nöjda? Åt lunch och njut av solen.

Under eftermiddagen besökte vi Eagle points utsiktspunkt, där vi såg ut över alla de stora sjöarna i området där vi är nu. På kvällen kom vi fram till den vackra staden Lakes Entrance, njut av kycklingfilé och champinjoner och Melwin utmande mig i en pingismatch.

I dag började vi dagen med att besöka Fairy Cave i Buchan. Pojkarna vandrade i dessa smala gångar och tittade förundrat på droppstenarna som bildats.   Åt lunch längs med en vacker strand i Matlo. Där blev jag attackerad av en jätte fågel när jag stod och delade en kycklingbit. Fågeln tog hela kycklingen och rev mig i fingret, undra vad jag nu ska få för sjukdomar???   Eftermiddagen vandrade vi i Brem Nationalpark, tittade på den vackra regnskogen och gick över hängbroar.       Nu  Nu har vi hittat till staden Mallacoota, bor på en camping och har just avslutat vårt fredagsmys. Tacos, film och massor med godis.

Ha en härlig fredag där hemma!!!

Kramar Malin

Stor nyhet, Melwin har tappat sin första tand!!! Gissa om han känner sig som en storkille=) Titta på översta bilden=)

Av Malin - 2 november 2011 07:36

Under lördagen när vi kom till Melbourne var det strålande sol. Vi tillbringade några timmar med shopping, vi besökte bland annat Queen Victoria Market. En riktigt stor marknad inne i Melbourne, passade på att shoppa lite billiga souvenirer. Sen besökte med Melbourne museum och Tutankamon utställning, riktigt fastinerande.

Vi besökte en vacker park där barnen lekte och sprang av sig, bodde i utkanten av Melbourne på ett hyfsat motell. Söndagen var vädret mycket sämre, riktigt kallt, första dagen vi hade på oss långbyxor och våra långärmade tröjor fick vi leta fram. Vi åkte till ett innebad där de hade en 75 meters bassäng, en liten "lekpool" och en rutschbana. Pojkarna var nöjda, badade och busade några timmar. På eftermiddagen hittade vi oss till en camping 7 mil söder om Melbourne, staden heter Geelong. Riktigt fint, vi åt grillat kött och sallad i vårt egna kök. Barnen hittade en fin lekpark och studsmatta, Melwin hittade snabbt ett gäng grabbar att leka med, men det är fortfarande jobbigt med språket.

I dag har vi kört längs med Great Ocean Road, vackra stränder och klippor. Med flera klippformationer ute i havet. Micke trodde att vi alla skulle få en underbar dag, men ack ack så fel han hade. Eftersom vägen visade sig vara en serpentin väg, och då menar jag i princip hela tiden. Inte så roligt för mig satt med mina åkesjukeband och hade tagit medicin, men trots detta var det bara att hålla i kräkpåsen i ett fast grepp hela tiden. Huva ligen vad illa jag mådde, även barnen reagerade när vägen var som värst. Vi stannade i allafall vid några vackra platser och på den sista lagade vi mat. Lagade mat var väl att ta i, vi stekte nuggets och kokade grönsaker. Nu har vi hittat ett fint motell och nu några timmars sömn innan morgondagens äventyr. Som för min del gärna får tillbringas utanför bilen=).

Fortsatt kallt i dag, vi fryser som hundar, undra hur det ska bli när vi kommer hem. Ser att ni där hemma, verkar ha det riktigt fint!!

Puss Malin

Av Malin - 29 oktober 2011 12:27

Under fredagen bodde vi på en camping 10 mil från Melbourne, åt tacos. Oj så Melwin åt, 5 stycken tacos =). I dag fick barnen plättar till frukost och de mumsade i sig och Malte tyckte det var som hemma, sen körde vi de sista milen in till Melbourne, Inte så många mil till att köra på denna resa,  i allafall inte så många mil om man jämför men det som vi redan kört. Skönt att vara framme här.

Kom fram under förmiddagen i dag och vi har hunnit njuta av staden.

Shoppat som bara den och hunnit med en del lekparker. Barnen har varit så nöjda och glada.

Jag hoppas att vi snart hittar ett motell/camping med internetuppkoppling, lite jobbigt att sitta på McDonalds och skriva inläggen.

På snart återseende

Puss!!!!

Av Malin - 29 oktober 2011 12:18

Tisdagen tillbringade vi ute till havs. Först snorklade vi vid ett jättefint ställe där det var hur mycket vackra fiskar som helst och koraller i många fina färger.  Under båtresan dit, såg vi delfiner och när vi kom dit fick vi se en stor havssköldpadda =). När jag sen snorklade ropade alla från båten och det visade sig att havssköldpaddan simmade alldeles bredvid mig. De hade en liten gummibåt som han som jobbade på båten åkte runt i och tittade så att det gick bra för alla. Den fick pojkarna åka runt i, Melle provade att snorkla en stund och fick se några vackra fiskar. Vi fortsatte sen till Whitehaven Beach den har blivit framröstad till världens mest vackra/orörda strand i världen. Den var verkligen magisk, vilken sand och klart vatten. Vi åt en god buffé på stranden, pojkarna provade Cricket och byggde sandslott.

När vi kom i land runt halv sex satte vi oss i bilen och påbörjade resan söderut, vi hade bara tänkt köra till grannstaden och bo där, men alla och jag menar alla motell och hotell var fulla, så vi körde vidare. Men i den delen av Australien är det cirka 20 mil mellan städerna. Så eftersom vi var rätt trötta efter dagen till havs stannade vi på en rastplats där det stod flera bilar och sovde i bilen. Pojkarna var nöjda i baksättet där de låg skavfötters och de tycker att vi skall sova i bilen i gen. Jag och Mikael kan väl inte direkt instämma.

Under gårdagen körde vi mest hela dagen, vi kör längre in i landet och det var upp mot 40 grader varmt. Men på grund av mycket vägarbete och många lastbilar med bred last, hinner man inte så mycket som man vill..

I dag fortsätter vi köra söderut,  vi är nu påväg till Melbourne där vi skall tillbringa några dagar. Vi läste i går att det var cirka 12 grader där jämfört med de dryga 30 grader vi har i dag. Så det blir väl att plocka fram byxorna!!!

Grabbarna är änglar i bilen och de tittar på DVD, leker och sover.

På återseende alla glada!

Kramar Malin

P.S Sorry att inläggen kommer lite sent!!!

Av Malin - 24 oktober 2011 12:43

Blogginläggen kommer nästan samtidigt eftersom vi ej haft möjlighet med uppkoppling. Körning upp till Airlie Beach gick bra och vi kom fram under lördagseftermiddagen.

Vi begav oss direkt till ett researgentur för att hitta en båt för att se Barriärrevet. Där sprack en sak direkt, man fick nämligen inte ta med sig barn under 5 år på segelbåt med övernattning, jaha. I och för sig slapp vi lägga ut 14000 tusen kronor som resan skulle ha kostat. Trist men vad gör man?

Vi fick i allafall möjlighet att uppleva Reef Festival som var under lördagseftermiddagen, många roliga utklädda människor att titta på samt att alla kastade godis och saker. Så pojkarna sprang runt och jagade godis som de fyllde alla fickor med.

Vi hittade en barnvänlig katamaran som tog oss ut till Barriärrevet under gårdagen. Ute vid revet fanns en atoll med snorkelutrustning för alla, omklädningsrum, soldäck, undervatten observatorium m.m Det fanns en liten ubåt man kunde fara ut med längs revet med glasfönster så att barnen kunde titta på alla fiskar, barnen var i himmelriket och väldigt snälla. Jag började min dag ute vid revet med att dyka och det var härligt, massor med vackra fiskar i alla möjliga färger och revet var underbart att få uppleva. Vi tillbringade dagen snorklandes och fick chansen att se och upptäcka många nya fiskar.

Jag ska inte glömma resan ut till revet och resan hem, eftersom barrirärevet låg 8 mil från fastlandet (jämför skellefteå till finland) och större delen mitt ute i havet. Kan jag lova att jag aldrig sett så många människor på en och samma plats kräkas så mycket. Innan avresan från fastlandet erbjuds åksjuketabletter för en billig peng, det var dock ingen som nappade förutom jag som alltid blir åksjuk. Jag klarade mig helt utan illamående, men alla kräktes, till höger och vänster, barn som vuxna. Personalen sprang fram och tillbaks med påsar, kalla handdukar och isbitar. Tillslut efter en lång dag övergick det till att jag och Micke inte kunde hålla oss för skratt, det såg riktigt komiskt ut. Till och med lilla Malte mådde illa ut revet men under hemresan gick det bättre.

I dag måndag har vi legat vid den konstgjorda lagunen med sand runt här i Airlie Beach och barnen har badat och busat. Det är bra med dessa laguner eftersom de under många månader här har maneter ute i havet. I morgon funderar vi på en ny båtresa och sen bär det förmodligen av söderut igen.

Micke mår förträffligt i dag och vi andra mår bra. Pojkarna har varit lite bussiga och bråkiga till och från, men det är väl bara som det brukar=)

Av Malin - 24 oktober 2011 06:32

Torsdagsförmiddagen tillbringade vi på Underwaterworld i Mooloolaba. Där barnen njöt av att titta på Uttrar, sälshow och gå i hajtunneln som ägde enligt Melle. Pojkarna gick runt, runt, ville aldrig sluta.

På vår väg norrut, såg vi på världens största ananas. På aftonen kom vi fram till Hervey Bay där vi hittade ett fint motell. Vi tog bilen ner till strandpromenaden där vi mumsade på kinamat och pojkarna skötte sig över förväntan. Att sitta stilla på restauranger är väl inte direkt deras melodi, kan kanske bero på att de tillbringar många timmar sittandes helt stilla i bilen.

Under fredagen åkte vi ut på valsafari utanför Hervey Bay. Ett magiskt ögonblick när jag fick se den första mamman med hennes bebisval. Så fantastiska djur och så stora =). Barnens var väldigt intresserade till en början och Melwin som var mest pålästt kunde mycket valfakta och berättade för oss. Efter cirka 8 stycken valar var barnen nöjda med valsafariet och tyckte det var ganska svårt att fortsätta stå stilla, som tur var fanns det duplo och ett litet lekrum så där kunde alla barnen sitta och leka. Melwin hittade en kille som han lekte med och försökte sig på några engelska fraser. Tyvärr är våra barn lite för blyga i bland och vågar inte prata med främlingar varken här eller i Thailand, men det finns ju en riktigt stor fördel med det också.

Efter flera timmar ute med båten, körde vi med bilen till en fin rastplats vid stranden. Vi gjorde en sen lunch på vårt trangia kök och barnen mumsade glatt i sig massor med köttbullar. Sen hittade vi en gratis splash pool med rutschbanor och fontäner där barnen fick svalka av sig innan vi satte oss i bilen.

Bilresan under gårdagen och vår fortsätta bilresa i dag påväg upp mot Whitsundays  erbjuder inte mycket mer än en ok bilväg samt en hel del uppbrända träd. Lugnt med trafik så det passar oss perfekt. Samt att vi har världens härligaste ungar att åka bil med=).

Stakars Micke som aldrig är sjuk har besvärats av en envis förkylning som inte vill ge med sig, men han är tapper och klagar inte.

Vad händer där hemma då??? Varmt eller kallt???