malinharochnu

Av Malin - 19 oktober 2011 15:00

Vi har kört längs med östkusten. Under vägen har vi haft möjlighet att stanna vid många underbara och vackra platser. Under måndagen besökte vi staden Grafton som är känd för sina Jacarandaträd.

Därefter körde vi mot Byron Bay,  VILKA STRÄNDER!!! Man förstår verkligen varför man har hört så mycket om Australiens stränder, pojkarna var mycket nöjda när de sprang längs med sanddynorna i Byron Bay. Melwin var inte heller sen med att doppa sig. Vi hann även med att besöka en av Byron Bays vackra utsiktsplatser samt att vi höll på att köra på en cyklist, faktiskt Micke denna gång eftersom han ej lärt sig att titta först åt höger när man kommer till en rondell.

I går (tisdag) körde vi förbi Surfers paradise långa stränder och slutligen efter många om och men hittade vi till ett Koala Sanctuary utanför Brisbane. Där Malte poserade lite blygt eftersom han var lite generad inför den söta flickan som höll kolan, men tillslut blev det ett kort, synd att man ej kan få barnen att le på beställning. Annars bestod Maltes ansikte av ett stort leende hela dagen, han älskar verkligen djur. Vi fick även gå in i ett inhägnat område där det fanns kängurus och fåglar. Kängrurna var så tama och barnen klappade dem glatt. Vi hade vår bästa dag i Australien än så länge, vi hann även med att besöka Mount Coo-Tha, ett berg där vi kunde beskåda hela staden Brisbane. Sovde gott i utkanten av Brisbane.

I dag har vi besökt botaniska trädgården och South Bank, ganska nära Brisbane City där besökte vi en väldigt vacker och barnvänlig park där det fanns lekparker och Australiens största konstgjorda strand med en stor sötvatten pool att bada i, för barnen fanns det en avgränsande pool med olika aktiviteter. Det fanns många fina restauranger och barnen mumsade på våfflor med chokladsås, glass och jordgubbar.

Vi lämnade Brisbane innan rusningstrafik och begav oss 10 mil norrut, vi bor nu i ett område som heter Budrim. I morgon väntar nya äventyr för vår familj!!!

Tänker på er där hemma!!!

Kramar Malin!!!

Av Malin - 16 oktober 2011 14:03

Tänk, vi är verkligen här nu. Bodde första natten längs King's Cross, pålästa som vi är, eller trodde oss vara. Visade det sig att det var ju Sydneys största partygata. Så lördagskväll som det var festades det vilt, även på det " billiga" hotellet vi bodde på var partyt i gång. Hotellet som vi bodde i Thailand med egen pool kostade mindre än hälften så mycket och då ingick även frukost.

Det bästa började när vi skulle hämta ut bilen, jag med mitt nyinskaffade internationella körkort, behövde inte ens visa det och sen när jag frågade uthyrningskillen hur man kör med automatlåda, samt om han hade några bra tips när man ska köra på vänster sida.  Killen visste varken utan och innan han funderade nog över om han skulle våga hyra ut bilen åt mig =).

Jag började hur som helst köra, eller jag startade bilen och stod stilla i 10 minuter och funderade hur jag skulle påbörja körningen ut från Sydney. Blinkade fint ut, trodde jag men då startade ju vindrutetorkaren =). Men tillslut så och det gick, var endast 10 cm från att köra på en vinglig cyklist samt att Micke fick lätt frispel när jag genade i en korsning, men det gick.

Tur att inte mamma eller pappa ser mig samt min faster de skulle genast påminna sig om en enligt dem väldigt farlig bilupplevelse i Paris. Själv tycker jag att de överdriver lite lagom=)

Vi har hunnit göra av med en massa pengar, gud vad allt kostar, det är ju Norgepriser på allt här. Nåja, men är väl lite skadad efter två veckor i Thailand innan. Vi köpte tre pizzor och två drickor för 335 kronor. Men vi njöt av dem, eller i allafall nästan två stycken, vid havet =). För de var riktigt stora. Kall pizza till frukost då? Känns som om Australien kommer att hjälp till att öka bukomfånget lite extra, för mig iallafall. Eftersom det även blev hamburgare till lunch, det kan inte fortsätta. Man längtar redan till den underbara Thaimaten.

Barnen har varit hur snälla som helst både i flyget hit och i bilen, riktiga änglar. Malte och Melle är hur nöjda som helst eftersom de hittade massor av julgodis när vi var i ett köpcentrum i dag. Vi bor alltså på motellet Nambucca Heads, och i morgon fortsätter vår resa norrut!!

På återseende snart igen!!!

Kramar Malin

Av Malin - 12 oktober 2011 16:20

Vi har nu tillbringat drygt två underbara veckor i Thailand och vi är lika nöjda som alltid. Vi har verkligen njutit och bara fått bara vi fyra.

Vi har den senaste nätterna bott på ett lite mer "vanligt" hotell. I går hyrde vi vespa här på Koh Samui och körde lite runt ön. Vi började dagen att besöka ett litet vattenland med endast 4 rutschkanor, men barnen var så nöjda så. Badade och busade några timmar.

Vi var även på ett stort köpcentra och införskaffade Micke två nya skjortor, börjar vara less de två tröjor han hade med sig =). I dag har vi tillbringat dagen pendlandes mellan hav och pool. Melwin han har börjat bli en fena på att snorkla och nu har han äntligen hittat ett par fenor som han kunde ha så han  snorklar och simmar för fullt.

Jag tog och chansen att unna mig lite mer massage medans pojkarna badade, riktigt billigt och så underbart. Man blir så avslappnad i hela kroppen.

Vi drar snart vidare mot helt nya äventyr, ett helt nytt land. Det kommer med all säkerhet att innebära helt nya äventyr och spännande upplevelser. Dock får vi se hur vi kommer att ha med internet uppkoppling så det beror på hur mycket jag kan skriva. Så på återseende i mitt drömmars land!!!

Kramar Malin

Av Malin - 9 oktober 2011 15:07

Dessa dagar har vi inte gjort annat än latat oss i solen och gått mellan vår egna lilla pool och hotellets. Helt enkelt njutit av semestern. Samt ätit en massa god thaimat och druckit shakes med olika goda smaker.

I går gick vi en promenad till en närliggande 20 meter hög Buddha staty som var guldfärgad. Melwin hade flera frågor om munkarna och deras religion. Vi tittade även på några Buddha statyer som stod i vattnet.

Vi har ju gjort några resor nu och man förundras alltid över hur enkelt de lever här nere och hur lyckliga de verkar vara och hur nära familjerna står varandra. Jag menar inte heller att jag vill byta, jag bara inser hur lyckligt lottad jag är som får tillbringa nästan 2 och 1/2 månad med mina älskade grabbar. Utan det vardagliga som stör oss.

På återseende !!!

Snart bär det ju av till Australien, gissa om det ska bli spännande =)

Av Malin - 6 oktober 2011 16:57

När den goda frukostbuffén i solen vid havet var avslutad, åkte vi taxi med en 75 årig farbror, första tanken var detta kommer att gå långsamt framåt. Men ack så fel vi hade, det var bara att hålla i sig med båda händerna.

Vi tog katamaranen över till Koh Samui, det tog ca 30 minuter, vi blev hämtade vid piren och körda till vårt hotell för de närmaste nätterna.

Som att komma till himmelriket, 160 kvadratmeter, det mesta utomhus. Egen pool, solstolar och utemöbler. Härligt underbart stor säng. Riktigt stor dusch med vattenfallsdusch. Barnen har ägnat eftermiddagen åt att springa i mellan vår egna pool och den stora som hör till hotellet.

Det är inte varje afton man får sitta ute vid "sin egna" pool och skriva ett blogginlägg . Här ute finns plattv och DVD och kök med allt man kan tänka sig behöva.

Behöver jag säga mer, än att vi har det väldigt bra, vi alla mår bra också. I dag fick jag även dela ut lite vätskeersättnings tabletter och stoppade tabletter och fick leka lite sjuksköterska som Melwin sa.

På återsseende!!!

Av Malin - 4 oktober 2011 15:49

I dag stod rundtur över ön med Vespa på schemat. Barnen var mer än nöjda. Lugnt med trafik och lätt att ta sig fram.

Micke hade varit duktig och läsa på om en vacker strand som var helt folktom men för att ta sig dit behövde man vandra genom en tätt skog uppför ett liten slutning och sen ner. Vi hittade oss till början av detta, pratade med ett par som också hade tänkt vandra dit, de visade oss vägen och vi påbörjade vandringen uppåt. Men efter en halvtimme uppför, med branta stenar och tätt vegetation. Började vi inse att det ej var lönt att fortsätta , vi kom tillslut ned och då hittade jag den egentliga vägen till stranden. Typiskt med då var barnen alldeles för trötta och svettiga.

I kväll har vi besökt hotellet och stranden vi bodde vid förra året, vi har det nog bättre nu här på Salad beach. Vi åt gott som alltid. Förstår inte hur all thaimat kan smaka så gott, barnen äter som hästar =). Sitter ute vid vår bungalow och inser hur lyckligt lottad jag är.

På torsdag morgon åker vi över till grannön Koh Samui, vi har aldrig varit där tidigare så det blir intressant om den ön kan mäta sig mot vår favvo ö.

Kram på er alla där hemma!!!!

Av Malin - 3 oktober 2011 15:42

Första helgen i Thailand förbi och som vi har njutit. Vädret har varit riktigt bra, någon kortare regnskur annars har det varit uppehåll och däremellan strålande sol.

Själv insåg jag redan i fredags att det var dags att ta tag i det här med dykningen inför kommande resa till Australien eftersom ja jag har ju faktist dykcertifikat open water och advanced open water. Men man kanske inser att det var ett tag sen man hade sina glansdagar inom dykningen eftersom jag var nyss fyllda 12 och 15 när jag tog det senare. Självklart har jag dykt efter det men inte i lika stor omfattning. Så maken min eller min bättre halva tyckte det borde sitta på sin plats med ett "Tune-up" dyk och detta genomförde jag i fredags. Dykinstruktören frågade när jag senast dök, så jag svarade lite avvaktande för ett litet tag sen, det kändes väl rätt onödigt att berätta hur många ÅR det egentligen var sen.

Så i dag var det så dags för dyk vid Sails rock, jag åkte ut med ett gäng entuastiska dykinstruktörer vars stora intresse var att försöka röka så många cigaretter som möjligt och så vi några rara människor från olika delar av världen som skulle dyka, några mer framåt än andra, själv höll jag mig på säkert avstånd och svarade inte på frågor om min dykning när de andra jämförde hur mycket de dykt. Konstigt mig att vara tyst :). Väl i vattnet, kände jag mig FRI, det var lika underbart som jag minns det. MAGISKT! Skönt att det sitter kvar!

I eftermiddag har vi badat i poolen och pojkarna har haft simhopp med poäng utdelning. Ätit alldeles för mycket som vanligt, förrätt, 4 rätter thaimat samt shake som dryck och lite icecoffe för cirka 140 kronor.

Vi blir kvar på Koh Phangan tre nätter till, vi gillar verkligen denna lugna och fridfulla Ö!

Snart på återseende!!!!

Av Malin - 30 september 2011 10:26

Efter 16 timmar i olika transportmedel är så vi äntligen här på Koh Phangan, det första pojkarna sa, vi är hemma! Och det här är vårt riktiga Thailand.

Resan ner gick bra, nattbuss som skumpade hit och dit så jag har lite lätt nackspärr. Jag blev inte ens åksjuk, tackar mina psykologiska åksjukearmband för detta.

Vi slängde oss snabbt i det underbara vattnet och snorklade hela familjen, killarna var riktigt duktiga. Underbart turkost vatten. Vi badade även i den varma poolen trots att regnet öste ner. Så nu tar vi igen oss och titta på Kung Fu Pandan 2. Det lät nog bli en tidig kväll efter lite Thaimat.

Hoppas ni alla har det bra där hemma, kan inte alls påstå att jag längtar hem ett dugg. Inte än i allafall!!